Test av Frontline hengekøye, fra DD Hammocks

Har lest en god del om fordeler ved å benytte hengekøye når man camper.  En Frontline hammock, ble kjøpt inn fra DD Hammocks i Skottland, og vedlagt følger en liten test av den.
Hengekøyen kommer i en egen pakkpose, som inneholder selve hengekøyen, webb stropper, to små stenger til myggnettet, og myggnett (sitter på hengekøyen).  Vekt ca. 850 gr.
Jeg kjøpte også et såkalt "Snakeskin" i tillegg, som er et trekk man trekker over hengekøyen.  Dette letter oppsettingsjobben en god del.
Hengekøyen har en øvre vektgrense på 150 kg, så her er det plass til store bamser....
I manko på trær i hagen, ble testen utført på verandaen.  Hver ende knytes med en enkel sløyfe, og dette er alt som skal til.  Hengekøyen skal henge nokså stramt, men litt slakk skal det være.
Hengekøyen ferdig hengt opp, med Snakeskin på plass.
Når hengekøyen skal brukes, trekker man bare "skinnet av pølsa..."
De sammenleggbare stengene som følger med.  De brukes for å spre myggnetting utover, slik at man får bedre plass.
Stengene tres i egne lommer, som lukkes med borrelås. 
Hengekøyen ferdig satt opp, med myggnetting.  Myggnettet holdes oppe av to strikker, som man binder til treet.
Bunnen på hengekøyen er todelt, og man får plass til et liggeunderlag i mellom.  Dette er nødvendig, for å isolere mot bakken.  Lukkes med borrelås.
Myggnettet har borrelåser på både høyre og venstre side, som går i full lengde.
Det er lommer på hver side på innsiden av hengekøyen, hvor man kan oppbevare mobiltelefon, hodelykt etc. 
Det er god plass i Frontlinen.  Undertegnede er 186 cm høy, og 110 kg+, og jeg ligger svært komfortabelt i denne.
Sikten gjennom myggnettingen er svært god.  Nettingen er av den finmaskede typen, og holder selv den minste knott ute.

Foreløpig, er hengekøyen kun testet en natt på verandaen hjemme, men dette ble en svært positiv overraskelse.  Jeg har vært litt skeptisk med tanke på å sove i hengekøye, at det ville bli trangt, ukomfortabelt, ustødig med mer.
Dette stemte IKKE i det hele tatt.  Jeg benyttet en Helsport Alta Wide sovepose, som jeg delvis tok på meg før jeg krøp opp i hengekøya.  Jeg hadde også med en liten pute.  Etter at jeg fikk lagt meg til rette, tok det ikke lang tid før jeg sovnet.

Sov natten igjennom uten problemer.  Og for første gang på mange år, våknet jeg uten å være stiv og støl i rygg og nakke!  En helt utrolig følelse.

Hengekøyen kjøpes hos DDHammock
De sender som oftes samme dag som de får bestillingen, og jeg fikk min hjem på 3 dager!

Så langt, så er jeg svært fornøyd med denne hengekøyen, og gleder meg til å få testet den skikkelig på tur.  Ved å benytte seg av hengekøye istedet for telt, vil valget av leirplass bli vesentlig enklere, da man kun trenger to trær i passe avstand, for å sette camp.

Et produkt jeg helt klart kan anbefale til andre!













8 kommentarer:

  1. Er dette en hengekøye man ligger diagonalt i eller må man ligge i lengderetningen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Her kan du ligge diagonalt uten problem. Dette gjør at du får en flat og fin liggestilling, som både er stødig og komfortabel. Går helt fint å sove på siden også!

      Slett
    2. Ulempen (så vidt jeg kan se) med denne hengekøya er at den ikke har en "ridgeline", og da blir man jo veldig avhengig av å henge den med korrekt vinkling for å få optimal liggestilling. Mulig det bare er bildene som lurer meg men det ser kanskje ut som du har den en smule stramt.
      http://gear-report.com/how-to-hang-your-hammock-at-the-correct-angle/

      Slett
    3. Det er riktig som du sier, at den ikke må henge for stramt. Ved å henge den opp med litt slækk, får man lett til en rett liggestil ved å legge beina på ene siden av "linja", og overkroppen på andre. Litt rart å forklare, men det funker!

      Slett
  2. Fin blogg du har, jeg synes denne siden fra DD hammocks var veldig fin og billig. Kjøpte i første omgang en tarp, slo ligsågodt til med en 3x4,5m. Venter litt med å kjøpe hengekøye har lyst til å prøve en først. Bor du/dere langt unna? ;ø)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rolf! Ja, siden til DDHammocks er fin, og lett å handle fra. Jeg har handlet derfra et par ganger, og er meget godt fornøyd. De sender som oftest samme dag, og tar kun 3-4 dager, så har du varen. Jeg kjøpte samme tarp som deg, men syntes den ble litt stor til mitt bruk. Havnet ned på en 3x3 istedet.
      Jeg bor på Slemmestad, men kan gjerne ta med hengekøya på tur en gang, så den kan prøves. Alltids klar for litt padling i nye områder!

      Slett
    2. Da kan jeg jo anbefale Camp RulleRolf for deg og fruen nå 18 og 19 august ;ø)
      En skikkelig matvraktur for kajakk padlere.

      Slett
    3. Har siklet mye på disse campene dine Rolf, så hvis dette klaffer på hjemmefronten, så er vi med! Jeg gir beskjed via sms, iht til innlegget på forumet!

      Slett