Kombinert MC og topptur til Jotunheimen, juli 2012

Vi hadde lenge planlagt å ta en skikkelig MC tur så snart Tatjana fikk lappen på MC, så valget falt på en kombinert MC og topptur til Jotunheimen.  Nærmere bestemt tilbake til Leirvassbu.
Helt siden jeg var der i vinter på skitur, har jeg hatt lyst til å komme tilbake.  Særlig en topp lokket, og det var Kyrkja, som ligger lett tilgjengelig ved Leirvassbu.
Vi kjørte over Valdresflya opp, og hadde nydelig klart vær.  Fikk tildelt teltplass oppe ved Leirvassbu, av et alltid like hyggelig vertsskap.
På lørdag var vi klar for topptur, selv om været kunne vært bedre.  Tåke som kom og gikk, gjorde sitt med sikten på begynnelsen.
Vi gikk over Høgevaglen, og bort til starten av Kyrkja.  Jeg har aldri vært veldig sterk på høyder, og syntes nok det så noe bratt og utilgjengelig ut da vi tittet oppover.  Men opp skulle vi, og vi satte igang. Tatjana er nok mye flinkere med høyder, og guidet sin småskjelvne ektemann opp ura.  Og toppen ble nådd, med en fantastisk utsikt!  Og vi kom helskinnet ned igjen også!
Søndag var det retur, med veivalg gjort av Ole Jacob, innehaver av Leirvassbu.  Vi kjørte over Sognefjellet, ned til Tuttagrø hotell.  Derfra tok vi veien over fjellet, ned til Øvre Årdal.  Helt utrolige veier!!
Etter en liten stopp i Årdal, skulle vi egentlig fortsatt opp til Tyin.  Men vi tok et lite feil veivalg, og havnet i Lærdal istedet.
Ikke noe å si på det, da naturen er fantastisk der også, bare litt mange tunneler.
E16 nedover dalen, og derfra over Hemsedalfjellet, ned til Gol, hvor vi måtte stanse for å ikle oss regntøy, da himmelen virkelig åpnet seg.
Men med bra  utstyr, så gikk turen hjem som en drøm.

Alt i alt, en meget bra tur, både på MC og til fots.  786 km tilbakelagt på MC, og en ny 2000 meter topp ble logget!